25% salgsøkning i butikk etter at nettbutikk ble lansert
Jeg grep armen til min kone og fisket frem mobilen: jobben min har nylig utviklet en nettbutikk til en kunde jeg var stolt over som jeg ikke kunne vente å vise henne. Det kom fort… «det er akkurat sånne klær som jeg liker!» Testen som kun tok noen sekunder ga svaret. Vi har levert en god nettbutikkløsning og Suser i sivet vet hva de driver med.
Lenge var Suser i sivet et gode kunder i Tønsbergområdet kunne nyte helt alene. Klesforretningen har i over 10 år drevet godt, solid forankret i gode merkevarer og med over snittet peiling på hva kundene liker. Men når du er ganske god på å designe antrekk så åpner muligheten seg å vise det til mange på en rask og effektiv måte.
Det sies at når du sitter inne i en krukke så er det vanskelig å lese etiketten
Vi kan alle ta denne runden med oss selv av og til. Kjenner vi oss selv godt nok? Hva er det vi egentlig driver med? Hva er dine styrker? Hva er det du kan best? Hva synes dine kunder om deg? Hvordan skal du markedsføre det?
Det er sikkert de som tror at Digitroll selger nettbutikker, de har vi nok ikke nådd frem til godt nok, for det vi egentlig driver med er å hjelpe kunder å øke sin inntjening på nett og i butikk.
Sosiale medier og Facebook er «Susers» ikke bare markedsføringsverktøy men kundedialogplattform. Deres hemmelighet er at de snakker 1 til 1 med sine kunder. Og de forstår kunden(e).
Da vi ble kjent med Suser for ca 2 år siden hadde de 30 000 likes, i dag har de 50 000.
Facebook kan være stedet du kan teste ut hva du er best på, kundenes respons er nemlig direkte og ærlig. Når du da vet at du har et marked fordi du har øvd deg og treffer kundens behov så blir målgruppen større enn Tønsberg, den blir hele landet.
Kundene er omgitt av informasjon de selv vil ha
Ser dine barn på TV? Kanskje hvis du har BarneTv- barn, men den oppvoksende slekt ser lite på TV. Resultatet av det ser vi bl.a på støyen hos f.eks. TV2 om dagen, reklameinntektene deres stuper. I dag kan du nemlig velge den informasjonen du vil ha. Du skifter fra TV til Nettflix, detaljhandelen går over til å bruke sponset redaksjonelt innhold for å trigge interessen i stedet for tradisjonell reklame som kundene filtrerer bort.
When you’re explaining you are loosing
På sosiale medier og på forsider til nettbutikken må du være konkret og rask. Du må trigge fordelen uten forklaringer. Hvis du bruker kundens tid til å forklare produktet så har du tapt. Kunden kan skaffe seg informasjon om produktinnholdet lengre inne i nettbutikken. I produktbeskrivelsen. På Facebook og forside nettbutikk må din historiefortelling være direkte.
Kan du tilpasse informasjonen i din nettbutikk til det kundene dine vil ha?
Pris kan brukes og er kanskje simpleste form for lojalitet og tiltrekning. Det går kanskje an å vinne over konkurrentene på nett med å fokusere på lavest pris på Prisjakt hver dag i året, men den virkelige verdien får du med produktdifferensiering med å tilføre produktet ditt merverdi, eller hva vi også kan kalle kundedifferensiering.
Tilpasse seg selfie generasjonen
I gamle dager før internett tok over så drev bedriftene 1 til mange dialog. Bedriften hadde makten. Hvis du hadde et ønske eller spørsmål til leverandøren kunne du f.eks. skrive et brev. Kanskje fikk du svar etter 3 uker hvor de takket for henvendelsen. I dag er vi ned på 1 til 1 dialog i nærmest sanntid. Det er «selfie» generasjonen som skal bli individuelt tilfredsstilt, og det lar sosiale medier dem gjøre. Sosiale medier gir øyeblikkelig respons, en ny måte å kommunisere med kunden direkte. Da nytter det ikke selv å være en del av selfie generasjonen som bare ser din egen fortreffelighet (inne i krukken), for innen salg- og markedsføring så handler det ikke om deg men om dem.
Tenk på deg selv, hvis du glemmer iPhonen før du går på badet, kjeder ikke du deg da?
I den nye kundedialogen handler det altså om øke forretningen din ved å fokusere på andre. Ikke på deg selv hvor flink du er, så fine kjoler du skal selge før jul, men ved å spille på å fremheve kundene dine. I terminologi klesforretning handler det da ikke om å masseselge ett produkt men å kle opp hver enkelt kunde til individuelt behov. Med et individuelt tilpasset antrekk de selv ser merverdien av. Det handler altså ikke om produkter, det er ikke det du selger, du selger individuell identitet.
GMOT fellen
Du kan se på en nettsuksess og tenke “Get me one of those» .GMOT er når sjefen som går på seminar om sosiale medier og kommer tilbake på kontoret og er blitt inspirert til å arbeide med sosiale medier sier: «skaff meg en slik nå!» uten å vite hvordan de skal bruke det.
Hvis du går forbi naboen og han har hodet nede i motorrommet på en bil og du stopper opp og spør om du kan hjelpe, og han nede fra motorrommet sier «ja gi meg et verktøy» så kommer du ikke særlig langt. Du må vite hva som er feil og hvilket verktøy som kan fikse feilen.
25% økt salg i fysisk butikk og 3 sifret totalt
Det lønner seg å være god å designe antrekk og treffe kundefølelsene. Ikke bare er nettsalget gått forbi butikksalget for lenge siden, men butikksalget har også økt som viser at nettbutikk alltid vil være en kundeinnkaster til fysisk butikk.
Vi har hørt historier om venninner som reiser fra Oslo lørdag morgen og har sjampagnefrokost utenfor døren til Suser i Tønsberg. Kryss i taket når din butikk også klarer dette.