Abonnementsløsning for web
Flere av våre siste nettproduksjoner har hatt behov for systemer for å håndtere abonnementslevering- og betaling. Matbestilling på nett er en klassiker, men det er mye du kan selge på nett gjennom et abonnement.
Abonnementsløsning for web er løsninger hvor kunder tegner seg for levering av en tjeneste eller et produkt over tidsperiode. Du kjenner til abonnementsløsning hvis du har Spotify, Viaplay, Netflix og lignende. Teknisk så handler abonnementsløsing for web om håndtering av kundens betaling, her da kombinasjon av ordremodul og betalingsløsning som skal automatisk håndtere gjentakende bestillinger og betaling.
Det er ikke så mange betalingleverandører som har gode fleksible betalingløsninger for abonnement på nett, men gjennom samarbeidet med Dibs og Arvato (tidligere Gothia) har vi utviklet en helt ny utvidet betalingsløsning som ikke tidligere har vært levert i Norge.
Ny kombinasjon av betalingsløsning fra DIBS og Arvato
Gjentagende betaling med kort eller faktura
Abonnementløsninger på nett gir mulighet å enten fast fakturere (nytt) eller trekke et fast beløp fra kundens kredittkort.
Abonnementsløsning for tjenester 8som f.eks. Spotify) har vært mest vanlig, men abonnementløsninger kan også brukes til alt fra abonnement på fysiske varer som barberblader, matkasser, strømper, eller middag på døren som Bergens tidende skrev i artikkelen «Vil gi deg fiks ferdig mat på døren» . Artikkel-BT-okt15-Matvarehuset.
Gjentakende betaling, også kalt «recurrent payment» fra DIBS er en funksjon som muliggjør trekk av et fast beløp fra kundens kredittkort på gitte intervaller.
Betalingsløsningen er integrert i nettbutikken som viser tjenesten/varen, lar kunden kjøpe varen basert på et abonnement og har automatiske systemer for å gjenta kundebestillingen.
Digitroll har valgt å utvikle funksjonalitet for abonnementsløsning til ehandelsprogramvaren nopCommerce. Kundene våre som har valgt løsningen leverer handelsvarer og matvarer på daglig eller månedlig basis til sine kunder, og ønsker å automatisere gjentagende fast betaling fra kunden samt administrering av kundeabonnementet.
Hver måned/uke genererer nettbutikken automatisk en kundeordre basert på kundens abonnement, og kundeordren skal da føre til at det trekkes et fast beløp fra kundens kredittkort eller genereres en faktura fra Arvato.
«Behind the scenes»
I vårt valg av løsning valgte vi en kombinasjon av DIBS betalingsløsning og «AfterPay» fra Arvato (tidligere Gothia/PayByBill). Kunden kan da velge om hun vil ha automatiske trekk fra sitt kort (kort ID lagres) eller ha automatiske faste fakturaer fra Arvato. Hvis kredittgodkjenning ved kundens valg av faktura feiler har løsningen automatisk fallback til kortbetaling. Tilsvarende som f.eks. Klarna Checkout har.
Spesielt valg for denne løsningen er at hvis kortbetaling senere i abonnementsperioden feiler (eks. pga. dekning på kortet) vil det autogenereres en faktura fra AfterPay. Denne siste type løsning er det butikken som tar risikoen for og er ikke finansiert av AfterPay, krever derfor ikke kredittgodkjenning.
Kunde gjøre endringer på sitt abonnement
Kredittkort har utløpsdato. Løsningen må derfor varsle kunden en tid på forhånd før kortet løper ut om at hun må endre kortinformasjonen sin. Kunden kan også velge å bytte betalingskort eller bytte til faktura.
Hvis kunden ønsker å endre tjenesten eller produktet som leveres vil det være opsjon for å kunne administrere dette på «Min side». Endre antall leveringsdager i uken eller endre størrelsen på produktet/tjenesten.
Abonnementsaviser som Aftenposten og Bergens Tidende har «Min side» feriefunksjon for avisen. Digitrolls abonnementsløsning har funksjon for å pause abonnementet, men i motsetning til avisene så settes betalingen også på hold. Våre kunder er av den hyggelige sorten.
Abonnementsløsningen er utviklet i åpen kildekode ehandelsprogramvaren nopCommerce. Vi har brukt noe av standard rammeverket til nop, og utviklet kode på toppen av dette.
Kontakt oss gjerne på tlf. 900 78 050 eller epost hvis du har et klassisk ønske om abonnement på web eller hvis du har en ny forretningsidé.