Er nettbutikken din klar for økt nettsalg til høsten?
Covid19 pandemien har slått inn i detaljhandelen som en Bergensk sommer. Skiftende fra regn til sol. Fra krisestemning i mars til økt salg både i butikk og på nett i Q2. Men bransjen står overfor en voksende usikkerhet på hva som er i vente til høsten hvis vi får flere runder med økning i pandemien. Er nettbutikken klar for økt salg?
Bergensk sommer eller ei. Den er forventet, vi forventer også at nettsalget vil fortette å øke ettersom pandemien fremdeles viser en økende tendens rundt omkring oss. Det betyr at detaljhandelen må sette økt fokus på sin e-handelstrategi. Nettbutikken trenger man nemlig aldri stenge. Men vær obs, aktører i detaljhandelsbransjen har merket at netthandelsalget har doblet seg de siste månedene, konkurransen hardner til på nett.
Dette gjelder ikke bare for de mindre detaljistene, men også for mellomstore og de største aktørene der ute.
Hva må detaljister fokusere på når man skal bygge en solid nettbutikkopplevelse for sine kunder
Selv om en detaljist’ eneste fokus er å selge varer så er det lett å miste fokus og gå i teknologifellen når man skal videreutvikle sin nettstrategi. Hovedmålet er ganske enkelt. Tilby kundene en brukervennlig (intuitiv) nettbutikk som det er lett å handle i. Rask kunderegistrering á la Klarna, rask og enkel betaling. Ha fokus på god kvalitet på bilder. De som også tar i bruk video for å vise varer vil få et konkurransefortrinn. Og mye vareinfo. All informasjon du kan tenke deg om varen. Snakk med kunden.
KISS er tingen. Gjør det enkelt. For kundene dine.
Andre ting som du må fokusere på er følgende:
- Fremhev kjerneproduktene din butikk selger. Ikke gjem dem langt inne i nettbutikken. De som forstår kundene sine vet at de viktigste produktene må opp og frem. Kjør dem på forsiden. Bruk mer tid på å lage produktinformasjon og bilder til disse produktene. Du kan også spare arbeidstid å overlate dette til en AI- motor som f.eks. Clerk.io.
- Logistikk. Rask frakt og ikke minst fraktmuligheter til kunden. På døren eller hente i «post i butikk» rett ved der jeg jobber osv.
- Ha en strømlinjeformet prosess i utsjekk. Tilby flere betalingsalternativer.
Se også «4 regler du må huske på om du vil ha nettbutikksuksess».
Når vet du at det er på tide å gjøre et redesign av din eksisterende nettbutikk?
Mest sannsynlig unødvendig å poengtere, men hvis nettbutikken din ikke er mobilvennlig så vet du sikkert allerede at du har et problem. Opp mot 70% av B2C- nettsalg hos Digitrolls kunder skjer nå via mobil. Ellers er det to faktorer du alltid skal ha fokus på.
- Får du kundeklager på brukervennligheten så bør du ta grep for designendringer
- Har du et stabilt og godt salg men ikke økende så bør du vurdere å gjøre endringer. Designendring er en god grunn til å invitere kunder til nytt besøk og for å skaffe nye. Stabilt bortover er greit, men vi vil helst ha økning.
Hvorfor gjøre det vanskelig? Nettsalg er selvsagt ikke forskjellig fra salg i fysisk butikk. Butikken bør være ren, strukturert, lett å finne hva kunden søker etter. Mangler dette så er det på tide å gjøre forbedringer.
Data
I motsetning til en fysisk butikk så kan kan du koble gratisverktøy som Google Analytics, Google Search Console etc. opp mot nettbutikken. Du får kontinuerlige nøkkeltall som kremmere alltid bør følge med på. Nøkkeltallene du skal vite om er konverteringsrate, bounce rate, site speed og mobilvennlighet. En ekte kremmer som f.eks. Princess følger med på disse dataene hver dag. Omsetningstallene blir sjekket flere ganger om dagen.
Den gjennomsnittlige konverteringsraten for en nettbutikk i verden er mellom 1- til 2%. Er raten din på 0,75% så er den altså for lav. Da bør du gjøre noe. Princess er ikke fornøyd med en konvertering på 2%. Deres snittkonvertering er i Q2 i år på 3% og viser en jevn fin økning. Med en salgsøkning Q2 i år i forhold til samme periode i fjor på nesten 60%, så viser det at de er forberedt på økt salg på nett. Og ikke glem det viktigste. Nettbutikken er en innkaster til den fysiske butikken. 75% av de som besøker en fysisk Princess- butikk har sjekket nettbutikken før de tok turen.
Har du et stabilt og godt salg men ikke økende så bør du vurdere å gjøre endringer. Designendring er en god grunn til å invitere kunder til nytt besøk og for å skaffe nye. Stabilt bortover er greit, men vi vil helst ha økning.
Hva er de kritiske delene med en nettbutikk?
Bilder og god produktinformasjon er allerede nevnt. Utover dette så er det å ha en plan for de tingene kunden tar for gitt som er de viktigste. Marginen til en nettbutikk er «behind the scenes». En god prosentandel av marginen oppholder seg ofte på lageret. Å ha varen på lager, effektivt finne den og sende den til kunden. De små viktige tingene som fraktkostnader, riktig betalingsløsning, lagerstyring, vise lagerbeholdning, håndtere returer. Dette er ting du selv kan gjøre noe med. Som du må planlegge.
Hvor viktig er sikkerhet?
Datakriminalitet har økt de siste månedene. Til og med IT- kjemper som Garmin har vært nede for telling med uønsket kriminell aktivitet. Når nettbanken til DnB er nede så ofte som den er så er det lov å gjette at det egentlig ikke er «tekniske problemer». Man kan aldri gardere seg 100%, men det er noen få ting man bør se etter når man velger teknisk løsning.
- Er nettbutikkprogramvaren «PCI complient«.
- Velg en god, solid plattform som er mindre utsatt for hacking og sikkerhetsbrudd. Microsoft-baserte løsninger bygget på ASP.Net Core er langt mindre sikkerhetsutsatt en f.eks. løsninger bygget på PHP. Er man risikoavers så velger man en nopCommerce nettbutikkprogramvare fra Digitroll.
Og hva er «best practise»?
- KISS er tingen. Gjør det enkelt. For kundene dine. Bruk tid på å lage en god menystruktur/varegruppestruktur. Få frem de viktigste varegruppene. De 20 prosentene som gir 80% av marginen.
- Avhengig av hvor mange varer du selger så må du fokusere på hvor raskt en kunde kan finne en vare hun er på jakt etter. Tydeliggjør søkefunksjon (gjerne med AI- søket til clerk.io), og ta i bruk filterfunksjon.
- Datakvalitet. Alfa og omega. For å gjøre det lett for kunden å søke og finne rette varen hos det så handler det om datakvalitet. Hvor mye data (attributter m.m.) har du lagt inn på varekortet til hver vare. Farge, størrelse, kjønn, passer til, beskrivelse, osv. Fyll ut.
- Ha SEO i bakhodet. Du kan gjøre mesteparten selv ved å ha god og rikelig vareinformasjon, men det anbefales også å knytte seg opp mot et SEO ekspertselskap som f.eks. Viva Media.
- Ikke gjem kontaktinformasjonen din. Ta kundene dine seriøst. Ha kundeservice alltid synlig tilgjengelig. Vår anbefaling er å også ta i bruk chat. Det gir trygghet for kundene.
- Ikke tving kunder til å måtte registrere seg for å handle… Gi dem opsjon for å handle som gjest, men fremhev fordelene det er med å registrere seg. Kundeklubb er et eksempel.
- La kundene kommentere produkter. Dvs. la dem selge for deg. Du skjønner at «product reviews» er viktig hvis du tar en titt på Amazon.
- Repetisjon… Gode bilder. Flere bilder. Video på de viktigste varene. Gode varebeskrivelser.
Vi har kanskje ytterligere 30 punkter vi kunne lagt til som vi vet fremoverlente kremmere fokuserer på hver dag. De kan vi ta hvis du ringer og booker et uforpliktende møte med oss, men et siste punkt vi kan ta med her er viktigheten av å kommunisere likt i alle digitale kanaler. Har du en produktkampanje i nettbutikken så vis den samme kampanjen på f.eks. Facebook. Og for ikke å glemme, ha den samme kampanjen i den fysiske butikken.
Ring oss gjerne på tlf. 55273040 for et møte eller bruk vårt kontaktskjema.