Forsidefrihet – ingen låste maler
Forsidefrihet. Ofte en sjeldenhet til nettbutikker. De ser like ut de fleste av landets nettbutikkforsider. Som oftest med et banner i topp, deretter et utvalg av produkter under og nedover på forsiden

Fordelen med at alle nettbutikker ser «like ut» er som mange sier til meg at de er gjenkjennbare, kunden forstår navigasjonen. Vi ser den og er delvis enig. Men hva med å være «mini disruptiv» (moteord for tiden) , ta i bruk de nye plattformene og gi kundene en ny opplevelse.
I dag sitter brukerne med et nettbrett eller en mobil i hånden. Da scroller man. Med dette bruksmønsteret må du holde fast i kunden, lage innholdet mer visuelt spennende i de sekundene du har til rådighet.
Favoritteksempelet er Toyotas nye nettside Toyota.no. Dessverre ikke laget av Digitroll, men kunne vært det. Med vår Lynx Tiles modul. På Toyota.no scroller du. Den er informativ, strukturert, store gode bilder tilpasset skjermflaten, visuell og gir «call to action». Og den kunne enkelt vært laget og vedlikeholdt i Digitroll Tiles.
Hva vil du ha på forsiden?
Kundene klikker på menyer, de bruker søkeboksen. Og ja, noen lar seg lokke av bannere og annet forsideinnhold. Og selvfølgelig, da er et banner som roterer med landingssider et must. Hva mer ønsker du for å holde kundens interesse? Bilder av nye produkter med lenke til landingsside, video, produktbokser, tekstinnhold? På desktop versjonen vil du kanskje vise annen informasjon enn på nettbrett og mobil. De som går rundt på kjøpesenteret og fisker opp mobilen for å se om du har noe tilbud før de setter kursen mot butikken din kan få skreddersydd innhold for mobilen, styrt av sted og tid.
Det handler om «Tiles» – bygge innhold på forsiden
Vi har fått dilla på «Tiles». Vi har delt inn forsiden til nettbutikken (eller varegrupper) i innholdselementer som består av et rutenett på 6 ganger 6. Hver rute (tile) er like høy som bred. Og hver rute tilegnes et «innhold«. Innhold er da f.eks banner, bilde, produkt, video eller tekst. Tiles kan slås sammen, bortover eller oppover. 6 tiles bortover og to i høyden er det som er en vanlig bannerstørrelse, eller hvis Toyota.no var en Lynx Tiles så ville det store banneret øverst bestå av alle 36 tiles. Eller som en av mine andre favorittnettsteder gopro.com, alle 36 tiles kunne vært videoen du ser starte øverst. Nedover under andre tiles med tilegnet innholdselementer.
Produkttiles
Hvis du ser på forsiden til Princessbutikken.no så består den av bannertiles med rotasjoner og landingssider, bilder videotile og ulike produkttiles. Når du har en internt markedsavdeling som Princess’ så gleder man seg til å komme på jobb for å lage forsider. og skal de ha egen gratis frakt kampanje på neste søndag så kan de lage tilen nå og sette den på inn- og utdato. For markedsavdelinger så blir Tiles som et utvidet designverktøy i tillegg til salgsfremme ri nettbutikk.
Forsider til varegrupper eller landingssider
Hvis det er sommer og du har adwordskampanje på varegruppen solkrem så knuser du til med Tiles på forsiden til hele » solkremvaregruppen». Med masse call to action. Lag gjerne også en banner eller bildetile på forsiden også som lander på solkremvaregruppe- tilen. Kampanjen setter du på inn og ut dato. For stakkarene i Bergen så slår du på «Smart Tiles» funksjonen og lar innholdet bestemmes av været. Bergenserne får ikke solkrem opp på forsiden, de får se kampanje for omega 3 kapsler i ren medlidenhet.
Det er bare å kontakte oss på tlf. 55273040 eller epost info@digitroll.no hvis du vil vite mer om salgsmuligheter med Lynx Tiles.