Hva handlet man på nett i fjor, og er dette endret i år?
For snart 12 måneder siden utførte analyseselskapet Respons en stor netthandelsundersøkelse for Digitroll. Kartleggingen omfattet et 20- talls ulike forhold omkring handel på Internett.
Hvilke varer man handlet, hvilke betalingsløsninger man foretrakk som oftest, hvorfor man foretrekker å handle i en bestemt nettbutikk osv. Mange ting som burde interessere alle som driver med netthandel.
Forhåpentligvis er det mannen i heimen man har pyntet seg for
Så hva bør du selge hvis du skal drive med netthandel? Om noen uker publiserer Digitroll årets store netthandelundersøkelse i år som i fjor i samarbeid med vårt søsterselskap Respons analyse.
Med covid-19 som bakteppe blir denne undersøkelsen kanskje mer interessant enn noen gang.
Det har jo blitt rapportert i media og fra Digitroll at netthandelen har økt under pandemien de siste månedene. I en serie artikler vil vi presentere fjorårets tall og vente i spenning om våre antakelser om endrede kjøpsvaner faktisk stemmer med virkeligheten.
Hva sa så folk at de handlet på nett i fjor?
Kvinner og klær var en stor vinner på nett i 2019. Det viste også omnibus- undersøkelsen vi gjorde allerede i februar 2019. Men rapportene fra Virke har så langt for 2020 vært dårlige for klesbransjen spesielt, selv om Digitroll som samarbeidspartner til flere moteforretninger på nett har kunder som absolutt har stått i stormen og hvor en del faktisk har økt nettomsetningen kraftig både før og under covid-19 pandemien. Mange kan takke den langsiktige nettsatsingen.
Belønningen er fortjent mener vi.
I en serie artikler vil vi presentere fjorårets tall og vente i spenning om våre antakelser om endrede kjøpsvaner faktisk stemmer med virkeligheten.
Netthandelsundersøkelsen i fjor sa at hele 37% av de som hadde handlet på nett siste året kun handlet én (1) varetype. Kvinner handler klær, menn handler elektronikk. Har det bildet endret seg etter det vi har opplevd i det siste? Har man både handlet matvarer og kjøpt Hoka joggesko hos Olympia sport i det siste halvåret? Godt mulig. Det får vi uansett snart svar på.
Svarfordelingen over viste at en del respondenter svarte flere ulike varetyper. Nedenfor er det satt opp en fordeling som gir et bilde på dette. Dette sier ikke noe om hvor ofte man handler på nettet, bare hvor variert man handler.
Nettbutikken «Bli vakker» som selger kosmetikk rapporterer om kraftig vekst de siste par månedene. Det selv om vi i perioden ikke har fått «lov» å gå ut for å treffe andre. Forhåpentligvis er det mannen i heimen man har pyntet seg for.
Får vi vite om kosmetikksalget har tatt andeler fra andre varegrupper?
Det har vært en vond og kald vinter for sportsbransjen med konkurs hos G- Sport og mye turbulens hos XXL. Men, hvis vi skal få lov å gjette så har netthandel på sportsartikler allikevel økt utover de 6% som man svarte i fjor. Når vi ser på veksten hos Digitrolls 10-15 sportsbutikk- kunder så har de fleste en solid vekst så langt i 2020.
Vil det bli reflektert i tallene at forbrukerne handler sportsartikler for egentrening og tur i skog og mark?
Vi venter i spenning om våre antakelser om endrede kjøpsvaner faktisk stemmer med virkeligheten.
Vi gleder oss til svarene.
Ønsker du å få tilsendt den nye ferske netthandelsundersøkelsen fra Digitroll når den kommer om noen uker? Send oss en melding på sms 975 99 994 eller epost info@digitroll.no så sender vi den til deg.