Hvilke typer nettsteder handlet vi på i fjor?
Blir det endring etter det vi har opplevd i vår? Før vi får svarene i årets netthandelsundersøkelse som kommer om noen uker så kan vi reflektere over hva Respons analyse gav oss til svar i fjor.
Det er nemlig her de utenlandske nettbutikkene «stjeler» omsetning i Norge. Zalando, Boozt, Amazon m.flere. Undersøkelsen fra Respons er fakta, men Digitroll er ikke uhildet. Vi ønsker utenlands konkurranse fordi det gjør oss og våre kunder bedre, men vi ser helst at disse kun tar en liten andel av totalen.
Kanskje har oppfordringen under covid-19 om å handle lokalt resultert i økt handel i norske nettbutikker?
Det blir et av de spennende punktene når vi nå venter på den nye undersøkelsen.
- Nettbutikker der det selges varer fra flere merker, er det type nettsted flest har handlet på siste år. 65 % oppgir å ha handlet på en slik type nettbutikk.
- Markedsplasser som Amazon, Finn, Zalando og Alibaba har også blitt benyttet av mange (57 %).
- 39 % har handlet på ulike merkers egne nettbutikker (som f.eks. Bergans eller Princess),
- og 26 % har handlet på auksjonssider.
Har du i løpet av det siste året handlet på noen av følgende typer nettsteder?
Med unntak av de ulike auksjonssidene, er det bare små forskjeller på menn og kvinner. Derimot er det klart flere menn (32 %) som handler på auksjonssider enn kvinner (20 %).
Dette spørsmålet gav oss også indikasjoner på hvor mange typer butikker og nettsteder man handler på. Vi ser da en tendens til at de eldre handler fra færre typer nettsteder enn de yngre. Mens 38 % av de under 30 år har handlet på 3 eller 4 slike steder, synker denne gradvis til 20 % blant de over 60 år. De eldste er de lojale.
Det er de unge kvinnene som er mest aktive. 44 % av kvinnene under 30 år handler på 3-4 slike handelssteder, mens tilsvarende andel er 31 % blant unge menn.
Svarene respondenten gav må også sees i sammenheng med hva som ble svart på andre spørsmål i undersøkelsen. Det at nettbutikken har de varene jeg vil ha kommer høyt opp under vektlegging når man velger nettbutikk. Dette gjenspeiles i grafen over hvor nettbutikker med flere merker og markedsplasser (som jo også har mange merker) er de som blir oftest valgt av kundene.
For de som driver merkebutikk så må det bety at anbefalingen fra kundene er å tilby flere merker. Vi vil også resonnere at et godt utvalg av varer og merker påvirker kundens holdning til om nettbutikken er trygg og seriøs, som også scorer høyt hos kundene.
Ønsker du å få tilsendt den nye netthandelsundersøkelsen fra Digitroll når den nå kommer om noen uker? Send oss en melding på sms 975 99 994 eller epost info@digitroll.no så sender vi den til deg.