Klær mest populært på nett
En ny undersøkelse fra analysebyrået Respons analyse viser at klær holder stand som største varetype handlet på nett. I 2020 svarte 38% at de hadde handlet klær på nett, 2021- tallene er enda bedre nyheter for klesbransjen. I år svarer nemlig hele 46% at de har handlet klær på nett. Den nest mest handlede varegruppen på nett er elektronikk med 21%. Klær er med andre ord en vinner på nett.
Bergen, 29. august 2021.
Det er lett og fristende å handle klær på nett, og det vises i Respons analyses ferske netthandelrapport for 2020. Sammen med varetypen elektronikk er klær nok en gang den mest kjøpte varegruppen på nett i Norge det siste året. Veksten er på hele 21% som er markant.
Få tilsendt den nye Netthandelrapporten
Noen klesforretninger er bedre på nett enn andre, og i Digitrolls kundeliste har vi flere nettbutikker for klær som har bikket opp mot 40% vekst i nettsalget i forhold til samme periode i 2020. Det ser ut som et par av dem kommer til å passere fjorårets totalomsetning på nett om noen uker. Å investere tid og ressurser i en god netthandelstrategi er altså en lønnsom affære.
Digitroll kunde kåret til «Årets butikk» av Virke i 2019.
Interessant for de som driver klesforretning er at kvinner handler mest klær på nett. 56% av kvinner mot 36% av menn. Men til forskjell fra i 2019 og 2020 ser vi at økningen er like stor blant menn og kvinner. Kleshandel på nett er fortsatt mest vanlig i de yngste aldersgruppene. Blant de under 30år har 64% handlet klær på nett det siste året. Blant de over 60 er denne andelen på 20%.
Vil du vite mer bak tallene? Planlegger du en ny nettsatsing? Kontakt oss gjerne på tlf. 900 78 050 for et møte med gjennomgang av netthandelrapporten og Digitrolls forslag til hvordan din detaljhandel best kan møte konkurransen i butikk og på nett.