Riktige priser til dine B2B- kunder – starte nettbutikk med sanntids- prisoppslag
Hvis du skal starte B2B- nettbutikk, så bør den gi kundene dine riktige priser. Sanntids- eller «live- prisoppslag» sikrer at bedriftskunden alltid ser og får sine avtalte priser når han surfer og handler i en B2B- nettbutikk.
Når du skal starte B2B- nettbutikk er hovedutfordringen til B2B- nettbutikker generelt å kunne støtte alle mulige komplekse pris- og rabattstrukturer gitt i ERP/POS. Det høres kanskje banalt ut, men skal du starte B2B- nettbutikk så må du sørge for at kundene dine får se sine rette (rabatterte) priser. Der og da når de er innlogget i nettbutikken.
Et kompleks rabattsystem i din ERP- løsning er ikke til hinder å starte B2B- nettbutikk fra Digitroll.
Mens andre nettbutikker har gammeldags flatfiloverføringer 1 gang i døgnet (nattestid), så henter Digitrolls nettbutikkløsning prisene direkte fra ERP- løsningen i sanntid.
Feile priser i nettbutikken – begrensinger med flatfiloverføring
Metoden med flatfiloverføringer gir i motsetning til den moderne live- prisoppslagsmetoden kraftige begrensinger i hvilke rabatter og rabattastrukturer du er fri til å lage i ERP- systemet ditt. Flatfiloverføringen klarer nemlig ikke å ta med seg hele rabattstrukturen din. Digitrolls sanntids prisoppslag gir ingen slike begrensinger. Du kan beholde den strukturen du har eller lage akkurat den rabattstrukturen du ønsker.
Digitrolls live- prisoppslag støtter altså alle pris- og rabattmulighetene som finnes i de større ERP- systemene, som f.eks. Visma Global, Visma Business, Visma.net, Dynamics NAV og Business Central (BC).
Et eksempel på et prisproblem i B2B- nettbutikk er varegrupper hvor det gis pris som påslag på innkjøpspris. Digitroll har byggevareforretninger som benytter påslag på varegrupper, da må normalt andre nettbutikker gi opp å få til riktige priser til kundene. Dvs., ikke hos Digitroll, vi fikser det alltid med vårt live- prisoppslag.
Riktige priser i nettbutikken – sanntids prisoppslag der og da
Løsningen på å alltid gi kundene dine riktig pris i nettbutikken, dvs. den prisen du har avtalt med kunden og som du har lagt inn i ERP- systemet, er det vi i Digitroll kaller «live- prisoppslag».
Med live prisoppslag blir alle vareprisene du har gitt kunden hentet live – i sanntid- fra ERP- systemet til nettbutikken mens kunden beveger seg rundt i nettbutikken. Kunden ser sine priser hentet fra ERP- systemet der og da live.
Digitroll nettbutikken og ERP- systemet kommuniserer altså i sanntid og når kunden klikker på en varegruppe så går det en lynrask forespørsel fra nettbutikken til ERP- systemet om å hente frem og sende prisene kunden har på varene i varegruppen. De faktiske sanne rabatterte vareprisene blir da vist for kunden mens hun navigerer i nettbutikken.
Høy kompetanse på nettbutikkintegrasjoner og rett teknologi
Digitroll leverte sin første nettbutikk integrert med et ERP- system (den gang kalt økonomisystem) allerede i mars år 2000. Nettbutikkintegrasjoner er et av flere kompetansefortrinn våre kunder nyter godt av. Vi tror også vårt valg av Microsofts ASP.NET- rammeverk gir våre kunder et teknologiske fortrinn kontra nettbutikkløsninger bygget på annen teknologi. Det å bygge nettbutikker på et profesjonelt industrielt rammeverk gir mer driftssikre løsninger på flere områder.
Når du skal starte B2B- nettbutikk så bør du fokusere på sikkerhet, fleksibilitet, pålitelighet og skalerbarhet.
Feil på ERP- systemet – hva skjer da?
Du kjenner ERP- systemet ditt best selv, men vår erfaring er at de fleste systemene er nokså stabile, men vi har selvsagt fallback dersom nettbutikken ikke får svar fra ERP. I tilfelle nedetid på ERP- systemet viser nettbutikken da veiledende pris på alle varene. Bestillinger kan gjøres og riktige priser blir behandlet når ordren synkes til ERP- systemet.
Stor økning i B2B- netthandel – krever mer fra nettbutikkene
Respons analyses årlige netthandelsbarometer for Digitroll viser at nesten 80% av oss har handlet på nett privat det siste året. Men Digitroll som nettbutikk- leverandør opplever også stor vekst i B2B- markedet. Det er mange som vil starte B2B- nettbutikk som del av en langsiktig strategi å skape kundeverdier.
I 2018 blogget vi om «Slutten for B2B salgskonsulenten?». Spådommen har lagt der lenge, men covid19 har satt fart på digitaliseringen av B2B- selgerens jobb.
Pareto – prinsippet – ta vare på de lojale kundene
Hvis «80- 20 regelen» (Pareto- prinsippet) også gjelder for din bedrift, så har vi en tro på at B2B- salgskonsulenten og B2B- nettbutikken kan leve sammen og utfylle hverandre. Begge kan effektivisere kundekommunikasjonen med fokus på kundeverdier.
Salgskonsulenten blir enda mer rådgiver, også for hvordan B2B- kunden kan utnytte og forvalte B2B- nettbutikkens fordeler til sin virksomhet. Det at B2B- kunden alltid kan
- se sine varer med riktige priser,
- riktige beholdningsdata,
- søke opp alle tidligere fakturaer og ordrer (inkl. «pre- internett»),
- lage tilbudsunderlag til sine kunder,
- lage innkjøpslister,
- konvertere en tidligere faktura til en innkjøpsliste og
- legge den i handlekurven osv..
Vi tror selgeren, rådgiveren kan omfavne B2B- netthandel og gjøre den til et verktøy opp mot kundene. De viktige lojale 20 prosentene.
Kontakt oss gjerne på tlf. 55273040 eller 900 78 050 for mer informasjon om hvordan starte B2B- nettbutikk med live- prisoppslag.
Les mer om B2B- netthandel og Digitrolls gode nettbutikkløsninger her.