Sanntids- prisoppslag i nettbutikk

Riktige priser til dine B2B- kunder – starte nettbutikk med sanntids- prisoppslag

Hvis du skal starte B2B- nettbutikk, så bør den gi kundene dine riktige priser. Sanntids- eller «live- prisoppslag» sikrer at bedriftskunden ser og får sine avtalte priser når han surfer og handler i en B2B- nettbutikk.

Når du skal starte B2B- nettbutikk er hovedutfordringen til B2B- nettbutikker generelt å kunne støtte alle mulige komplekse pris- og rabattstrukturer gitt i ERP/POS. Det høres kanskje banalt ut, men skal du starte B2B- nettbutikk så må du sørge for at kundene dine får se sine rette (rabatterte) priser.

Et kompleks rabattsystem i din ERP- løsning er ikke til hinder å starte B2B- nettbutikk fra Digitroll.

Mens andre nettbutikker prøver å imitere rabattstrukturen i ERP- systemet og «regne ut» kundeprisen, så henter Digitrolls nettbutikkløsning prisene direkte fra ERP- løsningen i sanntid. Digitrolls B2B- nettbutikk regner ikke ut noe.

Feile priser i nettbutikken – et kjent scenario

nopCommerce nettbutikkprogramvaren som Digitroll leverer støtter ulike rabattmuligheter, men de fleste nettbutikker vi kjenner til vil aldri klare å støtte alle pris- og rabattmulighetene som finnes i et av de større ERP- systemene, som f.eks. Visma Global, Visma Business, Dynamics NAV og Business Central (BC).

Vi vet om bedrifter som ikke tørr å markedsføre B2B- nettbutikken sin fordi den gir feile priser til kundene. De har valgt feil samarbeidspartner på nettbutikk.

De største ERP- systemene gir stor frihet å lage komplekse pris- og rabattstrukturer til sine kunder.

Et eksempel på et prisproblem i B2B- nettbutikk er varegrupper hvor det gis pris som påslag på innkjøpspris. Digitroll har byggevareforretninger som benytter påslag på varegrupper, da må normalt andre nettbutikker gi opp å få til riktige priser til kundene. Dvs., ikke hos Digitroll, vi fikser det alltid med live- prisoppslag.

Riktige priser i nettbutikken – sanntids prisoppslag der og da

Løsningen på å alltid gi kundene dine riktig pris i nettbutikken, dvs. den prisen du har avtalt med kunden og som du har lagt inn i ERP- systemet, er det vi i Digitroll kaller «live- prisoppslag».

Med live prisoppslag blir alle vareprisene du har gitt kunden hentet live – i sanntid- fra ERP- systemet til nettbutikken mens kunden beveger seg rundt i nettbutikken. Kunden ser sine priser der og da live.

Digitroll nettbutikken og ERP- systemet kommuniserer altså i sanntid og når kunden klikker på en varegruppe så går det en lynrask forespørsel fra nettbutikken til ERP- systemet om å hente frem og sende prisene kunden har på varene i varegruppen. De faktiske sanne rabatterte vareprisene blir da vist for kunden mens hun navigerer i nettbutikken.

 

Høy kompetanse på nettbutikkintegrasjoner og rett teknologi

Digitroll leverte sin første nettbutikk integrert med et ERP- system (den gang kalt økonomisystem) allerede i mars år 2000. Nettbutikkintegrasjoner er et av flere kompetansefortrinn våre kunder nyter godt av. Vi tror også vårt valg av Microsofts ASP.NET- rammeverk gir våre kunder et teknologiske fortrinn kontra nettbutikkløsninger bygget på php (Magento/Woocommerce etc.). Det å bygge nettbutikker på et profesjonelt industrielt rammeverk gir mer driftssikre løsninger på flere områder.

Når du skal starte B2B- nettbutikk så bør du fokusere på sikkerhet, fleksibilitet, pålitelighet og skalerbarhet.

Feil på ERP- systemet – hva skjer da?

Du kjenner ERP- systemet ditt best selv, men vår erfaring er at de fleste systemene er nokså stabile, men vi har selvsagt fallback dersom nettbutikken ikke får svar fra ERP. I tilfelle nedetid på ERP- systemet viser nettbutikken da veiledende pris på alle varene. Bestillinger kan gjøres og riktige priser blir behandlet når ordren synkes til ERP- systemet.

Stor økning i B2B- netthandel – krever mer fra nettbutikkene

Respons analyses årlige netthandelsbarometer for Digitroll viser at nesten 80% av oss har handlet på nett privat det siste året. Men Digitroll som nettbutikk- leverandør opplever også stor vekst i B2B- markedet. Det er mange som vil starte B2B- nettbutikk som del av en langsiktig strategi å skape kundeverdier.

I 2018 blogget vi om «Slutten for B2B salgskonsulenten?». Spådommen har lagt der lenge, men covid19 har satt fart på digitaliseringen av B2B- selgerens jobb.

Pareto – prinsippet – ta vare på de lojale kundene

Hvis «80- 20 regelen» (Pareto- prinsippet) også gjelder for din bedrift, så har vi en tro på at B2B- salgskonsulenten og B2B- nettbutikken kan leve sammen og utfylle hverandre. Begge kan effektivisere kundekommunikasjonen med fokus på kundeverdier.

Salgskonsulenten blir enda mer rådgiver, også for hvordan B2B- kunden kan utnytte og forvalte B2B- nettbutikkens fordeler til sin virksomhet. Det at B2B- kunden alltid kan

  • se sine varer med riktige priser,
  • riktige beholdningsdata,
  • søke opp alle tidligere fakturaer og ordrer (inkl. «pre- internett»),
  • lage tilbudsunderlag til sine kunder,
  • lage innkjøpslister,
  • konvertere en tidligere faktura til en innkjøpsliste og
  • legge den i handlekurven osv..

Vi tror selgeren, rådgiveren kan omfavne B2B- netthandel og gjøre den til et verktøy opp mot kundene. De viktige lojale 20 prosentene.

Kontakt oss gjerne på tlf. 55273040 eller 900 78 050 for mer informasjon om hvordan starte B2B- nettbutikk med live- prisoppslag.

Les mer om B2B- netthandel og Digitrolls gode nettbutikkløsninger her.