Netthandel redder de små butikkene

Netthandel kan redde de små butikkene

Å bare sitte stille og se på at kunder velger å handle på nettet, uten å gjøre noe selv, er grunnen til at mange småbutikker ikke overlever. Lokal netthandel kan derimot redde de små butikkene.

Med ujevne mellomrom dukker det opp debattinnlegg og summetoner som mener at «netthandel ødelegger for lokalt næringsliv». Det blir for enkelt å skylde på netthandel-«spøkelset» når lokale butikker må legge ned, eller bysentrum mister de lokale nisjebutikkene.

Som daglig leder i en bergensk bedrift som har bidratt til handel og netthandel i by og bygd i 20 år, mener jeg at netthandel tvert imot kan redde enkelte bedrifter fra å gå nedenom og hjem. Ikke fordi de lokale skal bruke netthandel og redde småbutikkene fra butikkdøden, men for å selge sine varer til et større marked.

I Bø i Telemark bor det knappe 5550 innbyggere. «Bygden» huser også en sportsforretning som selger sportsutstyr som om den holdt til i en by med 40 000 innbyggere. Fordi sportsforretningen også er en digital kremmer med en nettbutikk som engasjerer kunder i hele Norge.

«Småbutikkene dør om du ikke bruker dem», hører jeg ofte. Men det finnes flere kanaler for å bruke lokalbutikker enn å gå inn hoveddørene i den fysiske butikken.

Fordi: Markedet endrer seg. Salgskanalene endrer seg. Om man vil det eller ikke. Da handler det også om at kjøpmenn må omstille seg til kundenes behov. Akkurat nå er netthandel i voldsom vekst.

Småbutikker har dødd og gjenoppstått siden handelens morgen. Grunnen til at mange småbutikker dør, enten det er på bygden eller i byen, kan være mange. En av grunnene er at de ikke omstiller seg netthandelens tid.

Omnikanal driver handel i fysiske butikker

Jeg har jobbet med mange bedrifter i grisgrendte-strøk, og i store byer, som er fortvilet fordi kundene ikke kommer til deres nisjebutikk. Ofte er det et kjøpesenter som utkonkurrere dem. Men i mange tilfeller velger kunden å handle hos konkurrenter på nett.

Fordi: Markedet endrer seg. Salgskanalene endrer seg. Om man vil det eller ikke. Da handler det også om at kjøpmenn må omstille seg til kundenes behov. Akkurat nå er netthandel i voldsom vekst.

Å bare sitte stille og se på at kunder velger å handle på nettet, uten å gjøre noe selv, er grunnen til at mange småbutikker ikke overlever. Kunsten å omstille seg har vært de gode kjøpmennenes styrke i alle år. Nå må mange omstille seg med å bli selgere også på nett. Det kan også bli det viktige grunnlaget for lojale kunder.

På fagspråket heter redningen «omnikanal». Det vil si at dersom du har en liten klesbutikk i Bergen sentrum som har få, fysiske kunder innom deg daglig, bør du i tillegg ha en nettbutikk hvor kunder kan besøke deg. Kombinerer du fysisk butikk med en nettbutikk-løsning hvor kundene kan kjøpe på nett, og hente i butikk, vel, da yter du god service og har god sjanse til mersalg.

Dette gjelder jo også butikker i byer og bygder på Vestlandet. Kommer ikke kundene inn i butikken din, bør du satse på nett. Du trenger ikke forbanne nettet og mørket, og skylde på konkurrenter på nett. Gjør noe med det selv, så er jeg sikker på at du også bidrar enda bedre til handel i ditt lokalmiljø – når folk blir enda mer klar over deg og hva du har å tilby i din butikk. Vit også at norske forbrukere foretrekker å handle fra lokale norske nettbutikker. 

Norske, små nisjebutikker bør bli flinkere til å selge sin merkevare og sine produkter på nett. Gjør du ikke det, kan det hende at butikken din ikke overlever konkurransen.

Dette har skjedd før. Det vil skje igjen. Butikker går konkurs hele tiden. Men våg å stikke snuten din og butikken ut på nett. Det er verdt et forsøk. Kanskje flere ønsker å kjøpe fra butikken din – når de får vite om deg? Å ta vare på lokalsamfunnet betyr også å ta vare på de lokale nettbutikkene. Det er bærekraft. Kanskje de også vil oppleve en oppblomstring igjen?

Jeg tror at dersom lokale butikker i Bergen sentrum, som opplever kundesvikt, satser på netthandel – vil de garantert alltid få flere folk inn i butikkene sine igjen.