Ny netthandelsundersøkelse viser endrede kjøpsvaner
De som har investert i nettsatsing de siste 18 månedene kan være beroliget.
Årets netthandelsrapport fra Respons analyse og Digitroll viser at 79% av oss (alle aldersgrupper) har handlet på nett siste året. Det er en vekst på hele 14.5% siden 2019.
Pandemien med nedstenging og spådde endrede kjøpsvaner blant forbrukerne har gitt vind i seilene for netthandel. Den nye netthandelsundersøkelsen viser f.eks. at 37% har handlet mer på nett etter at pandemien slo til, og hele 49% av de som har handlet mer på nett i denne perioden svarer at de fortsatt vil handle mer på nett i fremtiden.
Det er 3. året på rad vårt søsterselskap Respons analyse utarbeider netthandelrapporten. Digitroll utvikler bl.a. nettbutikker til B2B- og B2C- markedet. Målet med undersøkelsen er å kartlegge omfanget av netthandel og hvilke ulike parameter som samlet er viktig for kundene vi utvikler nettbutikker til:
- Hvem er det som handler på nett
- Hva er det vi handler
- Hva er viktig for oss når vi velger en nettbutikk,
- Hvordan finner vi som forbrukere en nettbutikk
Rapporten er innom alt fra
- hvilke fraktvalg forbrukerne foretrekker
- hvilke betalingsløsninger vi som oftest velger
- hvilke typer nettbutikker vi bruker
- om det er viktig at nettbutikken er norsk
- hvorfor i så fall velger vi en norsk nettbutikk
- handler vi ulike varetyper
- hvor viktig er sosiale medier i forhold til handel på nett
- er det viktig om nettbutikken også har fysiske butikker
- er det forskjell på hvordan kvinner og menn gjennom aldersgruppene handler på nett?
- bryr vi oss om bærekraft når vi handler på nett
- Osv.
Sammen med rådgiving fra Digitroll gir netthandelrapporten nettbutikker rettet mot forbruker (B2C) en mal på hva man må fokusere på i utviklingen av nettsatsingen sin. Ring oss også gjerne på tlf. +47 900 78 050.
Ta kontakt hvis du ønsker å få tilsendt Netthandelsrapporten og/eller ønsker et møte om nettsatsing. Ring oss også gjerne på tlf. +47 900 78 050.
Se også: