Ny netthandelsundersøkelse viser endrede kjøpsvaner

De som har investert i nettsatsing de siste 18 månedene kan være beroliget.
Årets netthandelsrapport fra Respons analyse og Digitroll viser at 79% av oss (alle aldersgrupper) har handlet på nett siste året. Det er en vekst på hele 14.5% siden 2019.

Pandemien med nedstenging og spådde endrede kjøpsvaner blant forbrukerne har gitt vind i seilene for netthandel. Den nye netthandelsundersøkelsen viser f.eks. at 37% har handlet mer på nett etter at pandemien slo til, og hele 49% av de som har handlet mer på nett i denne perioden svarer at de fortsatt vil handle mer på nett i fremtiden.

Det er 3. året på rad vårt søsterselskap Respons analyse utarbeider netthandelrapporten. Digitroll utvikler bl.a. nettbutikker til B2B- og B2C- markedet. Målet med undersøkelsen er å kartlegge omfanget av netthandel og hvilke ulike parameter som samlet er viktig for kundene vi utvikler nettbutikker til:

  • Hvem er det som handler på nett
  • Hva er det vi handler
  • Hva er viktig for oss når vi velger en nettbutikk,
  • Hvordan finner vi som forbrukere en nettbutikk

Rapporten er innom alt fra

  • hvilke fraktvalg forbrukerne foretrekker
  • hvilke betalingsløsninger vi som oftest velger
  • hvilke typer nettbutikker vi bruker
  • om det er viktig at nettbutikken er norsk
  • hvorfor i så fall velger vi en norsk nettbutikk
  • handler vi ulike varetyper
  • hvor viktig er sosiale medier i forhold til handel på nett
  • er det viktig om nettbutikken også har fysiske butikker
  • er det forskjell på hvordan kvinner og menn gjennom aldersgruppene handler på nett?
  • bryr vi oss om bærekraft når vi handler på nett
  • Osv.
Netthandelsrapporten Respons analyse Digitroll 2021

Hvilke varetyper vi handler på nett er ett av over 20 parametere i Netthandelsundersøkelsen

Sammen med rådgiving fra Digitroll gir netthandelrapporten nettbutikker rettet mot forbruker (B2C) en mal på hva man må fokusere på i utviklingen av nettsatsingen sin. Ring oss også gjerne på tlf. +47  900 78 050.

Ta kontakt hvis du ønsker å få tilsendt Netthandelsrapporten og/eller ønsker et møte om nettsatsing.  Ring oss også gjerne på tlf. +47  900 78 050.

Se også:

Hver er redd for den digitale manne med ljåen

Hvorfor foretrekker vi å handle i norske nettbutikker