Produksidedesign - viktig for salg i en nettbutikk

Produktdetaljdesign (PDP) – vinn eller forsvinn på nett

Hvor viktig er produktdetaljsidene (PDP-er) i en nettbutikk. Umåtelig, hvis du spør nettbutikkekspertene i Digitroll. PDP er selve livsnerven til en nettbutikk. Det er nemlig på PDPen det skjer, konverteringen til et kjøp i nettbutikken. Dessverre er det nettopp på denne avgjørende oppløpssiden til kjøpsbeslutningen at mange nettbutikker slurver.

Nettbutikkens PDP skal ikke bare vise all produktinformasjon som en kunde trenger for å ta en kjøpsbeslutning, PDPen skal engasjere kunden og være nettbutikkens merkevare.

Det er produktdetaljdesign som skal gjøre det endelige salget av varen. Det gjør produktpresentasjonen avgjørende. De sekundene du har på deg til å overbevise kunden om at ikke bare denne varen kunden kikker på nå, men også hele nettbutikken for all fremtid, må behandles med kundens behov i fokus. Det er her på produktsiden det avgjøres, det er finalen, og det er her det slurves innen norsk detaljhandel. Det tas for lett på kundekontaktøyeblikket, derfor blir ofte norske nettbutikker kalt for kjedelige varekataloger.

Og som du ser på illustrasjonen under så er det en del elementer som bør på plass for en optimal PDP. Mye må du gjøre selv, men en god del kan også automatiseres.

Nettbutikkens PDP- Digitroll nettbutikkeksperter

Eksempel på optimal produktsidedesign – PDP. Kontakt Digitroll for gjennomgang av anbefalinger for PDP.

 

Introduksjon til produktdetaljdesign: hvorfor det er viktig

PDPen er i kundens øyne informasjonsdrevet. Det PDPen gjør er å drive kunder fra bevissthet (viten om at du selger en vare) til vurderingsstadiet i kjøpstrakten. Vil jeg kjøpe denne varen her? Når kundene ser på produktsidene dine tolker og fordøyer de informasjonen du gir om et spesifikt produkt. I «konverterings-optimaliseringspsykologi» betyr dette at produktsiden din vil påvirke kjøperens kjøpsatferd. I den ene eller andre retningen.

Da handler det om å gjøre PDPen så bra for målgruppen at den driver salget.

Respons analyses årlige Netthandelrapport har 3 år på rad vektlagt at trygghet er den viktigste grunnen til at en kunde velger å handle i en nettbutikk. PDP skal nettopp gi kunden din trygget, og trygghet bør være en del av din nettbutikks merkevarebygging.

Snakke med en nettbutikkekspert hos Digitroll? Ring oss på tlf. 900 78 050.

PDP som landingsside – hvordan få kunden dit?

Kunden ender opp på selve produktdetaljsiden – eller singelvarevisning som vi i Digitroll også kaller det, på ulike måter.

Facebook innlegg som lenker til en PDP

Facebook innlegg til Suser i sivet med lenke til landingsside (PDP) i deres nettbutikk.

  • Surfing på varegrupper og produktsidegrupper i selve nettbutikken.
  • Bruke søkefunksjon (Clerk.io søk) etter et bestemt søkeord eller produkt i søkefeltet i nettbutikken, klikke på et produkt på produktgruppesiden, eller klikke på inngående lenker fra ulike deler av nettbutikken.
  • Søkemotorer: Ved å bruke Google. 77% svarer i Respons analyses undersøkelse i 2021 at de finner nettbutikken (varen) vha Google søk.
  • Sosiale medier er også kundeinnkaster: innlegg eller annonser kjøpt på Facebook. Instagram etc. TikTok-profiler, etc.
  • E-postmarkedsføringskampanjer.

Ta en kikk i Google analytics på hvilke kanaler (konverteringstrakt) kundene dine kommer fra. Det er interessant lesning.

PDPen altså den siste navigasjonssiden kunden har i selve søkehierarkiet. Selve øyeblikket nettbutikken har til å kommunisere med kunden.

På PDPen vil kunden ha fokus på følgende minstekrav:

  1. Kunden vil vite mer om et produktet (størrelse, materiale, pris, passform, anmeldelser osv.)
  2. Kunden vil se mer av et produkt (bilder, videoer)
  3. Kunden vil vite tekniske detaljer om hvordan kjøpe produktet (beholdning, fraktbetingelser, levering, returregler osv.)
  4. Kunden vil se hvilke tilbehør eller alternativer til varen hun kan kjøpe

Kravene til kundene er imidlertid økende, og de beste PDP-ene tenker utover disse «standard» minstekravene i de 4 punktene over. De beste nettbutikkene gir kjøpere muligheten til en skreddersydd handleopplevelse, og da med personifisering som kun er tilgjengelig i den digitale verden.

Våre beste tips for produktdetaljsidedesign (PDP):

Det er en grunn til at Amazons PDP er informasjonsdrevet og begynner å ta over for Google mht søk etter produktinformasjon i USA. En Amazon PDP har som jeg liker å si (og overdrive) 1 meter med produktinformasjon (PDP) til kunden.

Her prøver jeg å dra frem de x viktigste punktene du skal sette søkelys på når du utvikler en PDP.

1.Vis produktbilder og skap en visuell handel

PDP til GANT Norges nettbutikk fra Digitroll

Produktbilder vist på www.gant.no levert av Digitroll

Øynene er viktig, og siden kunden ikke kan ta på og se produktet (som i en fysisk butikk), så er bildematerialet til en nettbutikk øverst på prioriteringslisten.

Vår anbefaling er at nettbutikken har høyoppløselige produktbilder. Hvis målet er å kunne konkurrere med opplevelsen kunden har av å se og ta på produktet i en fysisk butikk så bør produktbildene være store, klare og av høyeste kvalitet (NB! Vær obs på at de ikke må påvirke nettstedets lastetider).

Nettbutikk-PDP-er som gjør det lille ekstra vil ofte ha zoom- eller forstørringsknapper (standard i nopCommerce) slik at kundene kan se produktet fra ulike vinkler (std. funksjon i Digitrolls nettbutikkløsning). Hvis du ikke kan bruke disse funksjonene på bildene dine så er tipset å vise produktvideoer. Miljøbilder er også en sterkanbefaling. Det å se produktet brukt i en setting kunden kjenner seg igjen i.

Våre anbefalinger mht varebilder i nettbutikken er:

  • Det krever tid å ha gode varebilder, men du høyner kvaliteten på hvem du er og kundetryggheten når du optimaliser varebildene for SEO ved å implementere nøkkelordet i metabeskrivelsene dine.
  • Amazon råder kundene sine å ha minst 5 bilder pr. vare. Det er sikkert et velfundert råd.
  • Konsistens mht bildeform. Sørg for at bildene dine er konsistente (f.eks. lyssetting i selve bildet, farger, bakgrunn, størrelser osv.).
  • Miljø. Vis produktbilder der produktet er i bruk. Der de kan brukes eller brukes. Dette er også viktig for å fremheve størrelsen, passformen eller andre tilpasningsegenskaper.
  • Hvis du nevner en spesifikk produktkvalitet i beskrivelsen din, så bør den nevnte produktkvaliteten være synlig i produktbildet (f.eks. hvis du skriver at jakken har en rød søm, sørg for at dette er synlig i varebildet).

OBS! Sjekk alltid hastigheten på nettstedet ditt og optimaliser bildene dine deretter.

 

2. Hvis du selger klær – vis størrelsen og høyden på modellene dine

 

PDP-Digitroll- beste praksis i forhld til modeller og størrelse

HM viser størrelse på modell og kundeanmeldelser på størrelsen

Det handler om å gi kundene en «in store» butikkopplevelse på nettet. Jo mer kunden kan se produktet i kontekst (f.eks. på en modell), desto færre returer får du. Hvis du bruker modeller så anbefaler vi at du skriver størrelsen og høyden deres slik at kundene dine kan få best mulig informasjon om hvordan produktet passer.

Jo mer produktet vises i sammenheng på forskjellige personer, jo bedre.

Bildet over viser hvordan HM oppfyller kravet med å informere om modellens størrelse. HM bruker også «sosiale bevis» ved å også vise kundeanmeldelser på størrelsen, en tjeneste Digitroll også kan tilby gjennom Lipscore.

PDP for nettbutikk - vise modellstørrelse

Suser i sivet viser størrelseshjelp med Zizr

 

3. Produktinformasjonen. Ha tydelig, detaljert og sannferdig produktinformasjon

Nettkunder vil returnere en vare de har kjøpt på nettet hvis den ikke samsvarer med produktbeskrivelsen. Produktinformasjon må være klar, detaljert, beskrivende, og sannferdig. Hvis du skriver at klesplagget har rød søm så må du vise bilder av den røde sømmen.

PDP varebeskrivelse nettbutikk eksempel

Bildet viser Gitarhuset.no sin lange varebeskrivelse

 

Målgruppens informasjonsbehov
Kundene dine kan faktisk ligne på… mennesker.. så hvem er kundene dine? Prøv å forstå de. Hvis du har en fysisk butikk så har du sikkert møtt kundene dine 1000vis av ganger, for det er jo de samme kundene. Bruk det du vet om kundene dine på nettet. Hva er det kundene pleier å spørre deg om når de prøver f.-eks. klær i den fysiske butikken?
Hvor mye produktinformasjon du skal vise avhenger altså av målgruppen til produktet. Det handler om målgruppenes «psykografiske profiler» (interesser, verdier), demografi (inkludert språk og kulturelle nyanser) og handleformål (du handler gave til din ektefelle på en annen måte enn dagligvarer til hjemmet).

Lære mer om hva vi kan gjøre for din nettsatsing? Ring oss på tlf. 900 78 050.

Hva skiller dette produktet fra andre? Beskriv det i PDPen.
Hva er unikt og kan du skape en spesiell opplevelse med produktet. Hva er det kundene liker og ønsker. Anbefalingen er at du forsøker å forstå hvordan merkevaren og produktene dine vekker interesse, oppmerksomhet, og reflektere dette i produktbeskrivelsene dine.
Hva med å optimalisere produktinformasjonen basert på bransjesøkeord, og hvordan produktet og din nettbutikk skiller deg fra konkurrentene dine.

Hvordan virker produktet? Funksjon eller følelser.
Hvis kundene ikke kan se for seg eller forstå hvordan produktet virker så gjør det veien til kjøpsknappen vesentlig lengre.

I tillegg til å liste opp funksjonaliteten til produktet på PDP bør du også legge til hvis mulig :

  • Har du en god historie knyttet til produktet?- Hvordan ble den laget?
  • Hvordan føles produktet?
  • Har produktet en spesifikk differensiering?
  • Hva gjør det spesielt for målgruppen min?

Det handler om å bygge bro mellom produkt- og kundesentrert informasjon. Hva produktet får kundene til å føle seg kontra f.eks. målbare tekniske egenskaper.
En lege selger diagnose (teknisk produkt) mens kunden kjøper ro i sjelen (følelse).

4. Verdien av praktisk- og teknisk produktinformasjon

PDPen din bør i tillegg inneholde informasjon om:

  • Frakt og levering
  • Rabatter
  • Kjøps- og returbetingelser
  • Beholdning (hvis nødvendig for målgruppen)
  • Produktspesifisitet (som størrelse eller dimensjoner)
PDP eksempel nettbutikk -Fjellsport

Fjellsport.no sin PDP med diverse teknisk informasjon til kunden . Rabatt, frakt, retur m.m.

Plassering av ovennevnte informasjon må vurderes spesielt for din nettbutikk. Om f.eks. fraktkostnader skal ekspandere hvis du holder markøren over teksten eller vise fraktdifferensiering basert på postnummer som f.eks. Komplett.no. Dette er fint visuelt, overbefolker ikke PDPen, og gir fortsatt betydelig informasjon om produktet. Det er viktig å ikke rote til (overbefolke) selve PDPen.

5. Tilby produktalternativer når det er relevant

Sammen med den tekniske produktinformasjonen din så bør du også sørge for at du har produktalternativer som kunden kan velge mellom, dette uten å gi kunden for mange alternativer som da gjør det vanskeligere for kunden å foreta et valg.

Olympiasport nettbutikk med produktalternativer

Visning PDP til Olympiasport med produktalternativer.

Gir du for mange alternativer kan du risikere at kunden ikke klarer å bestemme seg, utsetter kjøpet, og du har med mest sannsynlig mistet kunden. Husk at det viktigste en nettbutikk skal gjøre er å gjøre det lett for kunden å ta et valg.

Dette betyr at nettbutikken bør ha farge- og størrelsesalternativer samt produktanbefalinger for å hjelpe kundene med å utforske relaterte produkter. Å sørge for at disse alternativene er samlet på ett sted, på samme landingsside (produktside), vil hjelpe kundene dine å finne produktene de leter etter raskere.
Kunden slipper å gå tilbake i nettleseren sin, foreta nye varesøk osv. Ting som tar tid for kunden, og tid er ikke det man har på nett.

Selvfølgelig er tilpasningsalternativer (som tekstinnlegging på skilt – skiltbyggere) også en god måte å øke selvbetjeningen – autonomien på din PDP.

6.Vis kundeanmeldelser – «sosiale bevis» – vår innebygde flokkmentalitet

Kundeanmeldelser er også plassert på listen vår over viktige ting for en PDP.

Kundeanmeldelser er det vi kaller «sosiale bevis». Sosiale bevis virker fordi vi alle har en kanskje medfødt tendens til å følge flokken. Du ser sosiale bevis hver dag som «likes» på Instagram, Facebook etc. Og som anmeldelser og ratinger i nettbutikker. En kunde som skal handle i en ny nettbutikk vil bruke kundeanmeldelser for å fjerne usikkerhet. Brukergenerert oppmerksomhet og annerkjennelse rundt produktene i en nettbutikk øker troverdighet og spredning. Det fjerner kunders usikkerhet om det kjøpsvalget de skal ta. Andre ting som spiller på samme psykologi er bruk av «bestselger», » mest populær» og «andre likte også». Se også hvordan flokkmentalitet virker på nett. 

Sosialt bevis er et psykologisk og sosialt fenomen der mennesker vurderer andres handlinger i et forsøk på å reflektere riktig oppførsel i en gitt situasjon.

En undersøkelse fra Powerreviews  viser hvor viktig kundeanmeldelser er:

  • Kundene leser ikke bare fraktbetingelsene før de handler i en ny nettbutikk eller nytt produkt, de leser anmeldelser. 97 % leser anmeldelser før de bestemmer seg for å kjøpe et produkt
  • Nesten 60 % leser mellom 1-10 anmeldelser. Ytterligere 28 % leser mellom 11-25 stk.
  • Nest etter pris, er produktanmeldelser den mest avgjørende faktoren når folk skal kjøpe et produkt

Ikke frykt dårlige anmeldelser. Ta imot dem. Svar på dem. Vis at du gjør noe med det. Å svare på kundeanmeldelser er en god måte å bygge tillit hos kundene dine. Det viktigste er hvordan du håndterer kundene.

Vanskelig å få inn kunderatinger? Her kan vi f.eks. anbefale norske Lipscore som teknisk løsning og rådgivning rundt hvordan du bør ta i bruk kundeanmeldelser.

7.Call-to-action

I mangel på et godt norsk ord, CTA er en del av beste praksis for produktdetaljsidedesign

Det lille ekstra som skal vippe salget i din favør. CTA-er er et uunnværlig element i din PDP. Husk: kundene dine er på produktlandingssiden av en grunn. De er i en vurderingsfase av kundereisen, og en CTA-knapp vil gjøre det lettere for dem å ta beslutninger.

8.Psykologiske triks

Å optimalisere PDP-er med psykologi kan være virkningsfullt hvis brukt riktig. Sist sett av undertegnede på Booking.com når jeg kikket på ledige hotellrom i London. «2 i igjen til denne prisen». «5 andre kikker på dette rommet nå». Å vise at det er «få igjen på lager» kan trigge en kjøpshandling, et kjøp for å sikre seg. Det handler om «knapphetspsykologi». Å gi kundene følelsen av å ikke gå glipp av noe.

PDP- her knapphetspsykologi på få ledige igjen

Men bruker du det feil så kan det skape motvilje hos kunden. All bruk av knapphet må være sannferdig.

Andre ting å bruke er om produktet er mest kikket på, mest populær, mest solgt, «trender» osv. Mange slike CTAer kan autogenereres gjennom AI- løsningen til f.eks. Clerk.io. Da er du på den sannferdige kundereisen.

Prisforankring er et annet psykologisk prinsipp som du sannsynligvis allerede har brukt (https://www.priceintelligently.com/blog/bid/181199/price-anchoring-to-optimize-your-pricing-strategy).

Mange av disse psykologiske prinsippene kan implementeres som atferdsmessige kick på din PDP hvis det gjøres riktig. Knapphet, prisforankring, få kunden til å føle seg i ett med produktet, sosialt bevis … det er mange muligheter.  I dag kan AI- løsninger som Clerk.io håndtere en del av dette for din nettbutikk, men hvis du skal gjøre dette selv så bør det være fundert i psykologisk teori for å sikre den mest kundesentrerte tilnærmingen.

Vurder din egen PDP – en oppsummering

1) Ta med tydelig, detaljert og sannferdig produktinformasjon: bruk gode produktbilder og visuell handel
2) Hvis du selger klær – vis størrelse og høyde til modellene dine
3) Forstå forskjellen på funksjon og følelser
4) Tilby produktalternativer når relevant
5) Utnytt psykologi i produkspresentasjonen
6) Vis kundeanmeldelser

Be gjerne om et møte med nettekspertene i Digitroll for hva vi kan gjøre for å øke salget i din bedrifts nettbutikk.  Du når oss på tlf. 55273040 eller 900 78 050. Se også vår kontaktinfo her.