Retursystem som konkurransefordel på nett

En god nettstrategi handler mye om fraktstrategi. En viktig del av fraktstrategien er å ha plan og systemer for å håndtere varereturer. Returer pga angrerett, ønske om å bytte varen eller reklamasjoner. Ting som skjer når du driver handel.

I en artikkel i magasinet netthandel.no vises det til undersøkelse som sier at kundene ikke bare forventer å kunne returnere varen i en fysisk butikk (noe som f.eks. våre kunder Princess og Friluftsmagasinet tilbyr), men også returnere varen til nettbutikken med en returetikett som er generert og forhåndsbetalt av butikken.

 

La kunden administrere returetikett selv

 

Eksempel på 3 måter å gjøre returhåndtering i nettbutikk:

  1. Ikke sende med returetikett eller gi returadministrasjon i nettbutikken. Kunden må selv gå til postkontoret og fylle ut returetikett.
  2. Nettbutikken kan sende med en ferdig utfylt returlapp med pakken.
  3. La kunden lage og skrive ut returetiketten sin selv via f.eks. «min side» i nettbutikken.
    • Kunden velger bytte vare eller retur på varen(e) i ordren
    • Skriver årsak til returen
    • Fyller ut kontonummer
    • Nettbutikken får data om returen slik at de kan justere beholdningen
    • Nettbutikk og kunde sparer tid

En butikk med en god fraktstrategi er Friluftsmagasinet i Drammen. De sendte lenge med en åpen returetikett sammen med pakken til kunden, med påfølgende administrasjonskostnad når de har 35000 pakkeforsendelser i året. Nytt retursystem er nylig innført hvor kunden selv gjør arbeidet med å finne ordren sin, velge hvilke varer som skal byttes eller returneres. Kunden får en god opplevelse av service fra nettbutikken. Nettbutikken får ikke bare fornøyde kunder, de sparer kostnader og får bedre oversikt over beholdning. De vet hvilke varer de får i retur i det pakken blir innlevert til postkontoret. 

Se kort videopresentasjon av returadministrasjon under.