Starte ehandel? Hva er viktig

Jeg pleier å si til nye kunder : «Det er noen få ting du må svare meg på – resten ordner vi!»

Varedatagrunnlaget – det essensielle

Ja – grunnleggende varedata må være tilstede. Det går ikke å hogge ved uten trær… En effektiv ehandel er alltid basert på et godt varedatagrunnlag.

Hvis du kan svare meg på:

  • Har du korrekt lagerstatus på varen og ønsker å vise lagerstatus? Det kan vises som “på lager” eller antall. Hvis en var ikke er på lager – kommer den tilbake? Ønsker du at en kunde da kan varsles når vare kommer på lager?
  • Har du varer som skal vises som varianter? Slik som størrelse og farge. Har eventuelle varianter ulik pris.
  • Har du tenkt på hva det skal frakt skal koste? Vil du ha fri frakt, fast frakt eller korrekt frakt? Hvor store pakker sender du – og hvor er det greit å sende?
  • Hvordan vil du ta betalt? Det finnes flere ulike kortselskaper og muligheter for kreditt/avbetaling/faktura. Skal det være mulig å få sendt varen i oppkrav?
  • Har du bra bilder av varene dine? Bilder selger – så dette er viktig!
  • Hvilket lager-/fakturaprogram benytter du? Eller skal du håndtere dette rett i “skyen”?
  • Har du satt av tid til å arbeide med tekster slik at søkemotorene vil rangere deg der du fortjener å bli?
  • Har du satt av litt penger til å annonsere på nett? I dag er avisannonser “ut” – det er nett som gjelder! Du kan spore verdien av hver krone du investerer.

Hvis du kan svare meg på dette – så kan vi lage en nettbutikk som passer deg! (Fortsetter under videoen).

 

Hver av de ovenstående punktene er hver for seg være et eget tema som vi kan lage dynamisk funksjonalitet i forhold til, men det viktigste er å komme i gang!

 

– hva kan jeg bli bedre på?

 

Å ha fokus på arbeidsprosesser internt er viktig når du skal lage en nettbutikk. Det aller dyreste for deg er manuelle arbeidsoperasjoner. Hvis du ser en mulighet til å få noe automatisert – så vil det på et gitt tidspunkt lønne seg i kroner og øre!

Fra du starter med en enkel nettbutikk til det stadiet hvor du er kommet i gang vil man som regel ha en bratt læringskurve og på den måten se behov i praksis som tidligere bare var en fjern teori.

Det å erkjenne at en e-handelsløsning på lik linje (eller mer) som en fysisk butikk har behov for stell og tilpassing er viktig. Man lykkes best der hvor man har dedikerte medarbeidere og hvor man hele tiden spør seg selv – “hva kan vi bli bedre på?”

Så kan man med en allerede velfungerende nettbutikk lage en “fase 2” – som blir enda mer velfungerende og strømlinjeformet!

Lykke til!
Trond